ДО ВІДОМА АУДИТОРІВ! ІНФОРМАЦІЯ ЩОДО ПОЗАЧЕРГОВОГО ЗАСІДАННЯ АУДИТОРСЬКОЇ ПАЛАТИ УКРАЇНИ, ПРОВЕДЕНОГО З МЕТОЮ ОБГОВОРЕННЯ РОЗРОБЛЕНОГО МІНІСТЕРСТВОМ ФІНАНСІВ УКРАЇНИ ПРОЕКТУ ЗАКОНУ «ПРО АУДИТ ФІНАНСОВОЇ ЗВІТНОСТІ ТА АУДИТОРСЬКУ ДІЯЛЬНІСТЬ»

 4 вересня 2015 року відбулося позачергове засідання Аудиторської палати України, яке проводилося з метою формулювання зауважень та пропозицій щодо положень розробленого Міністерством фінансів України законопроекту «Про аудит фінансової звітності та аудиторську діяльність». Члени Аудиторської палати України виступили із цілковитою підтримкою ідеї реформування вітчизняного ринку аудиту відповідно до вимог Європейського Союзу. У той же час, законопроект Міністерства фінансів було визнано таким, що не відповідає європейським практикам, а його прийняття у нинішній редакції несе в собі значні корупційні ризики.

Перш за все, згідно вимог Директиви 2014/56/ЄС та Регламенту (ЄС) №537 від 16.04.2014 р. «Про особливі вимоги до обов’язкового аудиту суб’єктів суспільного інтересу» задля удосконалення механізму незалежного фінансового контролю в державі має бути створений орган суспільного нагляду. Проте, відзначено, що відсутність в законопроекті чіткого визначення юридичного статусу, обсягу повноважень та рівня фінансового забезпечення органу суспільного нагляду, створює умови для зловживання з боку Міністерства фінансів України, яке отримує безпосередні важелі адміністративного тиску на декларований «незалежний» орган регулювання аудиторського ринку. Тим самим, положення законопроекту суперечать вимогам Директиви ЄС щодо прозорого створення й незалежності органу суспільного нагляду.

По-друге, всупереч європейській практиці, яка висвітлена у розміщеному на сайті Європейської федерації бухгалтерів огляді «Організація суспільного нагляду за аудиторською професією в 23 європейських країнах» (станом на липень 2015 р.), у проекті Закону не витримана концепція збалансування державного контролю та професійного самоврядування аудиторів. Питанням професійного самоврядування аудиторів в законопроекті присвячено лише дві статті, а саме: ст. 45 «Загальні принципи професійного самоврядування аудиторів» та ст. 46 «Аудиторська палата України». Відзначено, що запропонований законопроект фактично нівелює професійне самоврядування аудиторів в державі та ставить у залежність до Міністерства фінансів органи професійного самоврядування аудиторів, хоча Директива жодним чином не вимагає цього.

Також на позачерговому засіданні Аудиторської палати України обговорювалися положення законопроекту щодо питань сертифікації аудиторів, створення загальнодержавного реєстру аудиторських висновків, проблеми відокремлення органу суспільного нагляду від політичного впливу та ін.

З огляду на вищевказане, можна стверджувати, що, не зважаючи на обґрунтовану декларативну частину законопроекту, в якій постулюється загальновизнана потреба гармонізації законодавства України про аудиторську діяльність із законодавством Європейського Союзу, недоліки та протиріччя законопроекту, розробленого Міністерством фінансів України, унеможливлять приведення вітчизняного законодавства у відповідність до вимог ЄС.

На засіданні зазначено, що, хоч деякі представники Міністерства фінансів України наполягають на необхідності прийняття законопроекту до кінця цього року, згідно Угоди про Асоціацію з ЄС Україна зобов’язалась імплементувати положення Директиви 2006/43/ЄС до національного законодавства до 1 листопада 2017 р. Так, відповідно до умов додатку XXXV до глави 13 розділу V Угоди про Асоціацію з ЄС положення глави 13 розділу V «Економічне і галузеве співробітництво» Угоди про асоціацію (згідно якої Україна зобов’язується поступово наблизити своє законодавство до законодавства ЄС, зокрема, вимог Директиви 2006/43/ЄС), мають бути впроваджені протягом 3 років з дати набрання чинності цією Угодою. Згідно Угоди положення розділу V застосовуються з 1 листопада 2014 р., а отже норми Директиви 2006/43/ЄС мають бути впроваджені до 1 листопада 2017 р. Відзначено, що намагання деякими посадовцями Мінфіну прискорити процес обговорення та прийняття законопроекту суперечить європейським практикам відкритого та прозорого законодавчого процесу, а в нинішніх умовах такі спроби варто розцінювати як спосіб приховати недоліки законопроекту.

За результатами проведеного 4 вересня 2015 р. позачергового засідання члени Аудиторської палати України затвердили колегіальне рішення, відповідно до якого проект Закону України «Про аудит фінансової звітності та аудиторську діяльність» визнано неприйнятним, оскільки не тільки не виконує завдань, які декларує, але й представляє загрозу розвитку національному аудиту.

Аудиторська палата України схвалила зауваження та пропозиції до законопроекту, загальний обсяг яких склав біля 27 сторінок, та винесла рішення направити їх до Міністерства фінансів України, Міністерства юстиції України, Державної служби України з питань регуляторної політики та розвитку підприємництва, а також інших зацікавлених органів.

Рішення Аудиторської палати України від 04.09.2015 р. № 314 «Про схвалення зауважень та пропозицій до проекту Закону «Про аудит фінансової звітності та аудиторську діяльність» буде оприлюднено Секретаріатом АПУ шляхом розміщення на офіційному веб-сайті АПУ відповідно до вимог Регламенту АПУ.